יום חמישי, 30 ביולי 2009

הלילה למדתי קצת על חומר ה"זפת"

כן, חשבתי שחשוב יהיה לבצע איטום לבית הקטן.
למרות שהדבר יקשה עליו לנשום את האוויר הצח של הרי יהודה, נראה שמוטב למנוע כניסת מים אל פנים הבית...
עזבו חירטותים (ככה כותבים את זה?...)...
בכל אופן הדבר גרם לי לבדוק אופציות של איטום הקירות - בנוסף לחיפוי העץ שיהיה. בע"ה...

אז קראתי קצת... (ויקיפדיה):
"ניסוי טיפת הזפת הוא
ניסוי מדעי לטווח ארוך, המיועד למדוד את קצב הזרימה של פיסת זפת לאורך שנים רבות. מדובר ב-pitch, סוג זפת שהוא שם כללי למספר נוזלים צמיגים ביותר, הנראים מוצקים, כאשר הנפוץ ביותר הינו ביטומן. זפת מסוג זה זורמת בטמפרטורת החדר, אם כי באיטיות רבה, ולבסוף יוצרת טיפות.


הגרסה המפורסמת ביותר של הניסוי הותקנה בשנת 1927 על ידי פרופסור תומאס פרנל באוניברסיטת קווינסלנד בבריזביין, אוסטרליה. כוונתו הייתה להדגים לסטודנטים את העובדה כי כמה חומרים הנראים מוצקים הם למעשה נוזלים בעלי צמיגות גבוהה מאוד. פרנל שם דוגמת זפת בתוך משפך אטום, והניח לו להתקבע במשך שלוש שנים. ב-1930 שבר את האטם בתחתית המשפך, והזפת החלה לזרום. מאז, נכון לשנת 2009, נפלו שמונה טיפות, בממוצע אחת כל תשע שנים. הטיפה השמינית נפלה ב-28 בנובמבר 2000. עורכי הניסוי חישבו ומצאו כי צמיגותה של הזפת בניסוי גדולה פי 100 מיליארד מצמיגות המים.
הניסוי מתועד ב
ספר השיאים של גינס כניסוי המעבדה הפעיל הוותיק ביותר בעולם, ונראה שיש במשפך מספיק זפת כדי שהניסוי יימשך עוד מאה שנים לפחות."


בכל אופן אם בא לכם לראות את ה"טיפה" בשידור חי, כנסו לכתובת הבאה (צריך להעתיק ולהדביק לשורת הכתובת): mms://drop.physics.uq.edu.au/PitchDropLive
(לא קורה שם יותר מידי, בדקתי... אבל ברקע שומעים כל מיני מילים באיזה שפה מוזרה... אולי מי מכם יבין משהו)

חומר מאוד יעיל ושימושי! עכשיו אני מרגיש חכם...
לילה טוב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה